کریستین لوبوتن (متولد 1963، پاریس، فرانسه) طراح مد فرانسوی که بیشتر به خاطر کفشهای گرانقیمتش شناخته میشد، کفشهایی که با کفی قرمز درخشانشان قابل شناسایی بودند. برند کفش او در سال های 2007، 2008 و 2009 به عنوان معتبرترین کفش های زنانه معرفی شد. کریستین لوبوتن که در سال 1963 در فرانسه متولد شد، برای اولین بار در اوایل نوجوانی شروع به رویاپردازی کفش های خارق العاده کرد. لوبوتین بسیاری از سال های اولیه خود را در جمع مادر و سه خواهرش گذراند. کریستین لوبوتن در منطقه 12 پاریس به دنیا آمد و بزرگ شد، پسر یک کابینت ساز اهل بریتانی. او که بسیار تیرهتر از سه خواهرش بود، همیشه احساس میکرد که شاید به فرزندخواندگی گرفته شده است، اما به جای اینکه بگذارد این او را افسرده کند، تاریخ خود را اختراع کرد که پر از شخصیتهای مصری بود، زیرا او واقعاً به فراعنه مصر علاقه داشت. تنها در سن 51 سالگی بود که متوجه شد پدرش واقعاً یک مصری بوده است که مادرش با او رابطه پنهانی داشته است. او در سن 16 سالگی از مدرسه اخراج شد و دو سال بعد برای طراح معروف کفش چارلز جردان شروع به کار کرد. در اوایل دهه 1990، Louboutin خط تولید کفش های زنانه خود را راه اندازی کرد. او کفههای قرمز افسانهای خود را در سال 1993 اضافه کرد. در سال 2003، Louboutin به کیفهای دستی زنانه گسترش یافت. او سپس خط تولید کفش های مردانه خود را در سال 2011 راه اندازی کرد.
خط تاریخی زندگیکریستین لوبوتین ( Christian Louboutin)
لوبوتین همیشه کمی شورشی بود - او سه بار از مدرسه اخراج شده بود، پس از آن تصمیم گرفت در سن 12 سالگی از خانه فرار کند، در آن زمان مادرش تصمیم گرفت به او اجازه دهد در خانه ای زندگی کند. دوست او کمی پانک بود و در دوران نوجوانی عضو گروهی از افراد سخت گیر به نام "باند دو پالاس" بود که در کلوپ شبانه Le Palace در پاریس حضور داشتند.
لوبوتین بدون توجه به تحصیلات آکادمیک خود، در اوایل نوجوانی شروع به طراحی کفش کرد. اولین کار او در Folies Bergère بود، جایی که در پشت صحنه به هنرمندان کمک می کرد. او همچنین در صحنه مهمانی با میک جگر و اندی وارهول کاملاً ثابت بود.
Louboutin در شور و شوق زندگی خود را به طور تصادفی اتفاق افتاد. تنها کاری که لازم بود سفر به یک موزه بود. او تابلویی را دید که نشان می داد کفش پاشنه بلند در آنجا ممنوع است. او به دبلیو توضیح داد: "من کاملاً مجذوب آن علامت بودم. هرگز چنین کفشی ندیده بودم." او بیشتر از کتابی از طرح های راجر ویویر که توسط یکی از دوستانش به او داده شده بود الهام گرفت. ویویر در دهه 1950 کفش هایی را برای کریستین دیور طراحی کرد.
لوبوتن میگوید شیفتگی او به کفشها در سال 1976 با بازدید از موزه ملی هنرهای آفریقا و اقیانوسیه آغاز شد، جایی که او تابلویی از آفریقا دید که زنان را از پوشیدن کفشهای رکابی منع میکرد زیرا به کفپوش چوبی آسیب میرساندند. او که طبیعتاً سرکشی داشت، تصمیم گرفت که از آن سرپیچی کند و چیزی خلق کند که قوانین را زیر پا بگذارد و زنان احساس قدرت کنند.
لوبوتن به عنوان یک شاگرد نوجوان در رختکن Folies-Bergère، تالار موسیقی مشهور پاریس، تحت تأثیر توانایی دختران نمایشی در حفظ پای مطمئن در حالی که روسری های بزرگی به تن داشتند، قرار گرفت. پس از آن، در اوایل دهه 1980 بود که او به قدرت علاقه خود به طراحی کفش پی برد. پس از شاگردی خود در Folies-Bergère، Louboutin از طریق کار دوره ای برای برند معتبر کفش پاریس Charles Jourdan با طراح اصلی کفش Roger Vivier - که مربی Louboutin شد - و به عنوان یک طراح برای خانه های مد که توسط Coco Chanel، Maud تشکیل شده بود، تجربه کسب کرد.
پس از مدتی در مصر و هند، در سال 1981 به پاریس بازگشت و مجموعهای از کفشهای پاشنه بلند استادانه را جمعآوری کرد، که سپس سعی کرد آنها را به خانههای برتر مد بفروشد که منجر به استخدام چارلز جوردان شد. سپس Louboutin (پیوند خارجی) با راجر ویویر ملاقات کرد، کسی که ادعا می کند پاشنه سنبله یا استیلتو را اختراع کرده است. او برای مدتی در آتلیهاش با Vivier کارآموزی کرد و سپس بهعنوان یک طراح مستقل زمانی که کفشهایی را برای Chanel، Yves St Laurent و Maud Frizon طراحی کرد، بهعنوان یک طراح آزاد فعالیت کرد.
لوبوتن با وجوهی که از دو حامی تامین شده بود، در سال 1981 سالن خود را در پاریس افتتاح کرد، با پرنسس کارولین موناکو به عنوان اولین مشتری خود، که برای او خوش شانس بود، زیرا یک روز وقتی یک روزنامه نگار مد حضور داشت و روزنامه نگار از فروشگاهش تعریف کرد. انتشار بعدی نظرات او باعث افزایش اعتبار او شد.
Louboutin به بازگرداندن کفش های رکابی به مد کمک کرد - پاشنه های میخ دار او از 4.72 اینچ به بالا شروع می شد که صرف فکر کردن به آن باعث می شود پاهایم درد بگیرد! هدف او این بود که پاهای زنانه را تا حد امکان جذاب و بلند جلوه دهد. اگرچه او کفشهای پاشنه پایینتر میسازد، اما USP او طرحهای شیک و شبانهای با بدلیجات، پر و پاپیون داشت. اما او از بازتولید طرحهایش راضی نبود - احساس میکرد چیزی کم است و با ناامیدی، لاک قرمز دستیارش را گرفت و شروع به رنگآمیزی کف کفشهای تمامشده کرد و... voila! موفقیت آنی!
جدا از انبوهی از افراد مشهور که کفش های او را خریده اند - دایان فون فورستنبورگ، جوآن کالینز، تینا ترنر، جنیفر لوپز و سارا جسیکا پارکر که کفش های او را برای عروسی اش پوشیدند، بزرگترین مشتری لوبوتین، رمان نویس آمریکایی دانیل استیل است که مشهور است مالک آن است. حدود 6000 جفت کفش او - گفته می شود که او 80 جفت در یک زمان خریده است!
در سال 1992 لوبوتن کسب و کار خود را در پاریس راه اندازی کرد و در آنجا همچنان از بوتیک و آتلیه طراحی به عنوان دفتر مرکزی خود استفاده می کرد. او با دادن زیرههای قرمز روشن به تمام کفشهایش امضای غیرقابل انکار پیدا کرد. یک جفت معمولی از کفش های لوکس او نیز ممکن است دارای پاشنه رکابی و قسمت های بالایی از چرم رنگی یا پوست خزنده های عجیب و غریب باشد. قیمت ها به طور متوسط حدود 800 دلار در هر جفت بود. پس از مدتی کار به عنوان یک طراح مستقل، لوبوتن در اوایل دهه 1990 مغازه خود را در پاریس راه اندازی کرد. لوبوتین به Footwear News گفت: "دستیار من آنجا نشسته بود و ناخنهایش را قرمز رنگ میکرد. من یک نگاه کردم و تصمیم گرفتم کف پایم را قرمز رنگ کنم به عنوان یک بیانیه برای فصل." "من فکر کردم: "اوه خدای من! کف پاهای قرمز بسیار لاستیک هستند" و مشتریانم از من خواستند که متوقف نشم." کفش های هنری و در عین حال سکسی او به زودی افرادی مانند پرنسس کارولین موناکو، یکی از مشتریان اولیه او را به خود جلب کرد. مدونا کفشهای پاشنه بلند خطرناک خود را در برخی از ویدیوهای خود میپوشید و به معرفی لوبوتین به دنیا کمک میکرد.
مجله صنعتی تاثیرگذار Footwear News اشاره کرد که علامت تجاری زیره قرمز Louboutin یک "نماد وضعیت ظریف" است و بسیار جذاب تر از نام تجاری آشکار برندهای لوکس معروف است. داستان های متفاوتی در مورد منشاء کف های رنگی ارائه شده بود، اما لوبوتین گفت که این رنگ از لاک قرمز ناخن دستیار الهام گرفته شده است. او تصمیم گرفت از رنگ قرمز در تمام کف پاهای خود استفاده کند، به این دلیل که «قرمز بیشتر از یک رنگ است. این نماد عشق، خون، اشتیاق است.»
لوبوتین در اوایل قرن بیست و یکم در صحنه بینالمللی مد جایگاه بالایی داشت و یک بوتیک برجسته اروپایی در خیابان مانت لندن و همچنین فروشگاههای اضافی در شهرهایی مانند جاکارتا، لاسوگاس، پاریس، توکیو و سنگاپور افتتاح کرد. او همچنین شروع به گسترش نام تجاری خود کرد. در سال 2003 او خط تولید کیف های دستی را راه اندازی کرد و دهه بعد شروع به فروش لوازم آرایشی، به ویژه رژ لب و لاک ناخن کرد.
در خارج از امپراتوری مد خود، Louboutin برخی از چالش های خلاقانه را پذیرفته است. او در سال 2007 با کارگردان دیوید لینچ در یک نمایشگاه عکس کار کرد. در سال 2012، لوبوتن به طراحی بسیاری از عناصر Feu یا "Fire" در باشگاه افسانه ای پاریسی Crazy Horse کمک کرد.
با وجود چنین خطوط جدیدی، کفشها همچنان در کانون توجه Louboutin قرار داشتند. در سال 2008 اولین نمایشگاهی که به خلاقیت های او اختصاص داده شد، "Sole Desire: The Shoes of Christian Louboutin" در موسسه فناوری مد در شهر نیویورک افتتاح شد. یکی دیگر ("L'Exhibition[niste]، 2020) توسط طراح سازماندهی شد و در Palais de la Porte Dorée پاریس برگزار شد.
در طول سالها، Louboutin فصل به فصل کفشهای تخیلی تولید میکند. او به مجله Marie Claire توضیح داد: "برای الهام گرفتن، من اغلب تصور می کنم که یک زن خصمانه در یک سیرک زندگی می کند." او کفش های زیبای سورئالیستی خود را به یک داستان موفقیت بین المللی تبدیل کرده است. به گفته نیویورکر، او سالانه بیش از 500000 جفت از کفش های شگفت انگیز خود را می فروشد. هزینه تهیه یک جفت لوبوتین می تواند از 400 تا 6000 دلار متغیر باشد. Louboutin علاوه بر دفتر مرکزی خود در پاریس، فروشگاه هایی در سراسر جهان دارد.